2013. február 17., vasárnap

Mesénk Norvégiában folytatódik

A "Kiss csapat" Írország után 2000-ben Skandináviát, a "rejtélyes Északot", a vadregényes természeti szépségeket: a merész hegycsúcsokat és mélybe szakadó fjordokat tűzte ki úti céljául. Mi nem "Márton gúnár" hátán repültünk a vadlúd csapattal, mint Nils Horgersson, hanem autóbusszal utaztunk.

2000 július 19-től augusztus 2-ig tartó utazás során feledhetetlen élményekben volt részünk: hangulatos hanza városok , kikötők, fjordok, vízesések, jégmezők és a tundra várt ránk.

Városnézés útközben
Komp átkelés Dániából Helsinborgba

Három napig tartó utazás után - magunk mögött hagyva Ausztriát, Németországot, Dániát és Svédországot - megérkeztünk Norvégiába, a fjordok hazájába. Norvégia még nyáron is vad és zord, habár mi jó időt fogtunk ki, néha még 30 fokos meleg is volt. Napsütéses időben az ott élő emberek  trikóra vetkőztek, hogy a napfény minden cseppjét élvezzék. Egy viking legenda szerint, az első ide érkező emberek úgy gondolták, hogy e barátságtalan, hideg földön csúnyácska, ám barátságos, melegszívű erdei manók, a trollok élnek. Mi is láthattuk őket, persze, csak az ajándékboltokban.

Első állomásunk, Oslo ragyogó napsütéssel, meleg idővel várt bennünket. A Karl Johann svéd-norvég királyról elnevezett, XIX. századi hangulatot árasztó sétáló utcán végig haladva értük el a királyi palotát, ahol tanúi lehettünk az őrség váltásnak is.

Észak-nyugat felé haladva, az utak csendesek voltak, alig találkoztunk járművekkel, a települések nagy távolságra vannak egymástól. Szálláshelyünkön, Al falu környékén (Oslotól 230 km-re) a JEKA által bérelt tipikus norvég, sötétbordóra festett, fehér ablakkeretes kis faházaiban leltünk otthonra hét napon át.

A JEKA helyi munkatársai készségesen álltak rendelkezésünkre, segítettek a helyi programjaink megvalósításában; bőséges és fenséges élelmiszerekkel töltötték fel otthonosan berendezett kis házaink konyháit. A rénszarvas hús kicsit magyaros ízekkel, változatosan készült el a három ház konyháin. Az egyikben pörköltet készítettek, a másikban szeletelve sütötték, a mi konyhánkon előző nap vörösboros, fokhagymás, fűszeres, tejes pácot készítettünk, abban áztattuk a kötözött sonkához hasonló rénszarvas combot, ami másnap a sütőben sült porhanyósra.

Pihenjünk egy kicsit a hosszú utazás után, azután kezdődhet a kaland, a kirándulás...folytatom... :)